Sprawozdanie z wykonywania planu spłaty wierzycieli jest zasadniczo ostatnim dokumentem, które jest składane w związku z upadłością konsumencką. Obowiązek ten wynika z przepisów prawa upadłościowego i ma na celu rzeczywiste kontrolowanie tego, czy upadły wywiązuje się z nałożonych na niego obowiązków. Mając doświadczenie w prowadzeniu spraw upadłościowych bardzo często spotykam się z tym, że klienci pytają o to jak przygotować sprawozdanie z wykonywania planu spłaty wierzycieli do sądu. Poniżej znajdziecie Państwo pisemną instrukcję, a powyżej znajduje się wideo, w którym objaśniam niniejsze zagadnienia.

Czym jest plan spłaty wierzycieli?

Plan spłaty wierzycieli jest najczęstszą formą zakończenia postępowania upadłościowego konsumenckiego. Ma on zasadniczo pełnić dwie funkcje. Pierwsza funkcja to ta wychowawcza. Najogólniej rzecz ujmując, chodzi o to, aby nie było za łatwo. Dlaczego za łatwo? Na chwilę obecną przesłanki umożliwiające ogłoszenie upadłości zostały znacznie uproszczone. Przebrnięcie przez drugi etap z udziałem syndyka, przy założeniu, że upadły nie posiada żadnego majątku, byłoby "bezbolesne". Plan spłaty wierzycieli ma więc poniekąd służyć temu, aby nie nadużywać upadłości jako środka zapobiegającego spłacie posiadanych zobowiązań. Po drugie, plan spłaty wierzycieli pełni również funkcję windykacyjną. Wierzyciele mogą liczyć więc na częściowe odzyskanie ich wierzytelności.

Plan spłaty ustalany jest w oparciu o dwa podstawowe kryteria. Z jednej strony, sądy weryfikują możliwości zarobkowe upadłego. Z drugiej, mają na uwadze jego koszty bytowe, a także osób, które pozostają na jego utrzymaniu. Wypracowana w ten sposób wysokość raty przekłada się później na plan spłaty wierzycieli. Jeśli chodzi o czas jego trwania. Na uwadze należy mieć następujące ramy czasowe. Jeżeli dłużnik nie doprowadził do swojej niewypłacalności w sposób umyślny lub rażąco niedbały, albo w ten sam sposób nie pogłębiał tego stanu, to plan nie powinien trwać dłużej niż 36 miesięcy. Jeśli powyższe okoliczności jednak wystąpiły, to plan może trwać od 36 do 84 miesięcy.

Plan spłaty wierzycieli ustalany jest w momencie zakończenia postępowania z udziałem syndyka masy upadłości. Upadły odzyskuje zatem swobodę w kontekście braku potrąceń z wynagrodzenia. Musi jednak przestrzegać kilku reguł.

Obowiązki upadłego po ustaleniu planu spłaty wierzycieli

Art. 419(18) ust. Prawo upadłościowe nakłada na upadłego konkretne obowiązku w związku z zakończeniem wobec niego postępowania upadłościowego. Po pierwsze, w okresie wykonywania planu spłaty wierzycieli upadły nie może dokonywać czynności prawnych, które mogłyby pogorszyć jego zdolność do regulowania planu spłaty. W szczególnie uzasadnionych przypadkach może dojść do wyrażenia zgody przez sąd na dokonanie stosownej czynności. Aby tak się stało, to konieczny jest jednak wcześniejszy wniosek samego upadłego. Przykładem czynności, która potencjalnie może wiązać się z koniecznością uzyskania zgody będzie np. kredyt hipoteczny.

Kolejnym obowiązkiem upadłego jest składanie do sądu sprawozdań z wykonywania planu spłaty wierzycieli. Ustawa wskazuje, że stosowne sprawozdanie powinno być składane do sądu raz do roku.

Jak przygotować sprawozdanie z wykonania planu spłaty wierzycieli?

Sprawozdanie z wykonania planu spłaty wierzycieli powinno spełniać wymogi pisma procesowego. W jego treści wskazuje się więc odbiorcę (właściwy sąd), dane nadawcy (upadły), a także sygnaturę postępowania. Nadto, w treści pisma wskazuje się, że upadły wykonuje plan spłaty wierzycieli zgodnie z treścią postanowienia sądu. Na dowód powyższego, upadły powinien załączyć stosowne potwierdzenia wpłat. Wskazuje się także wysokość miesięcznych przychodów i ich źródło pochodzenia.

Dodatkowo, do sprawozdania powinny zostać załączone rozliczenia podatkowe upadłego za rok, za który składane jest sprawozdanie. Jeżeli upadły nabył jakieś składniki majątkowe, których wartość jest wyższa niż średnie miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw bez wypłat z nagród z zysku za ostatni kwartał okresu sprawozdawczego, to powinny one być wymienione w treści sprawozdania. Gdy wszystko jest gotowe, to sprawozdanie jest wysyłane pocztą, jeśli postępowanie było prowadzone jeszcze sprzed "epoki" Krajowego Rejestru Zadłużonych, albo poprzez KRZ.

Potrzebujesz pomocy?

Napisz do nas, aby uzyskać wsparcie! Możesz również skontaktować się z nami drogą telefoniczną: 58 380 26 56!

Filip Kozik kancelaria

Autor artykułu:

Filip Kozik – syndyk i doradca restrukturyzacyjny, specjalizujący się w sprawach na gruncie prawa upadłościowego i restrukturyzacyjnego.

Wyślij zapytanie!